ABOUT

Jacomijn den Engelsen creates woodcuts of people, plants and everyday objects. In her studio, hundreds of studies of hands, faces, newspaper photos, flowers and objects, are ready to be translated into woodcuts, in which she pairs refined craftsmanship with a dynamic approach of scale, color and composition.

Working in a time-honored technique, she mixes styles and working methods: renaissance imagery sporting cyberpunk colors, razor-sharp details against a backdrop of smoothly fading colors, a classical foot in scorched growth rings. Everyday objects are cut in wood in a realistically detailed, life-size depiction, after which den Engelsen cuts out the wooden shapes and makes prints on snow-white paper or a layered base print. It results in magical, yet hyper realistic woodcuts, inviting you to see the world with a fresh pair of eyes.

Hats, handkerchiefs and books float in bright colors around a young, dreaming woman. A hand holding a lantern, drifts in primary colors on the eroded grain of a centuries old board. Magnolias are blooming like deep-sea animals in a deep blue, moonlit universe. Vincent van Gogh’s chair, life-size, is standing in a stark white space: the original background is missing, which sets in motion the narrative of a vulnerable and passionate painter. The woodcuts sometimes resemble ominous x-rays in bright, soft colors: a hand, cut with confidence, in a frumpy ladies bag, the contours of a child in a suitcase.

Den Engelsen is interested in the intertwinement of beauty and horror, good and evil, life and death, past and present, restraint and abandon, light and dark. Entranced, she patiently shapes vulnerable, everyday or shocking subjects with an eye for detail, leaving room for interpretation. Her woodcuts shed a new light on the things that surround us, and the frayed beauty of being human.

Cornelie Samsom

Translation Julia Oostenburg

 

Jacomijn den Engelsen maakt houtsneden van mensen, planten en alledaagse voorwerpen. In haar atelier liggen honderden studies van handen, gezichten, krantenfoto’s, bloemen en objecten die ze vertaalt naar houtsneden waarin ze verfijnd vakmanschap combineert met een dynamische benadering van schaal, kleur en compositie.

Binnen een eeuwenoud medium mixt ze verschillende stijlen en werkwijzen: renaissance in cyberpunk kleuren, vlijmscherpe detaillering tegen een achtergrond van zacht kleurverloop, een klassieke voet in uitgebrande jaarringen. Dagelijkse voorwerpen worden sec op ware grootte in detail uitgegutst, waarna Den Engelsen de vormen uitzaagt en vervolgens op sneeuwwit papier of een gelaagde ondergrond afdrukt. Het resultaat is een even magische als hyperrealistische houtsnede, die je uitnodigt de wereld met andere ogen te bekijken.

Hoeden, zakdoeken en boeken zweven felgekleurd rond een jonge dromende vrouw. Een hand met lantaarn drijft in primaire kleuren op de aangetaste nerf van een eeuwenoude plank. Magnolia’s bloeien als diepzeedieren in een diepblauw maanverlicht universum. De stoel van Vincent van Gogh staat op ware grootte in een spierwitte ruimte: de oorspronkelijke achtergrond ontbreekt, waardoor het narratief van de weerloze en hartstochtelijke schilder in beweging komt. Soms lijken houtsneden op unheimische röntgenfoto’s in helderzachte kleuren: een koelbloedig uitgesneden hand in een tuttige damestas, de contouren van een kind in een koffer.

Den Engelsen is geïnteresseerd in de verwevenheid van schoonheid en gruwel, goed en kwaad, leven en dood, heden en verleden, terughoudendheid en overgave, licht en donker. Kwetsbare, alledaagse of schokkende onderwerpen geeft ze geduldig en verwonderd vorm, met oog voor detail en ruimte voor interpretatie. Haar houtsneden werpen een nieuw licht op de dingen die ons omringen, en de rafelige schoonheid van het mens-zijn.

Cornelie Samsom